Private: E-koolitus KOOSTÖÖVALMIS MEESKOND
About Lesson

Paljud suhted saavad rikutud, kui püüame kedagi veenda nägema asju meie vaatenurgast. Teiste veenmiseks kasutame argumente, kehakeelt, viiteid autoriteetsetele allikatele. Argumendid on vaja enne otsustavat kohtumist ette valmistada. Kuid otsuste tegemisel mängivad emotsioonid suuremat rolli kui loogika ja faktid. Emotsioonid, mis suhtluses domineerivad: kadedus, häbi, uhkus, hirm.

Kuidas oma seisukohti kaitsta ilma teise Ego lõkkele puhumata? Allpool mõned vihjed.

 

Ära pööra vestlust konfliktiks. Selgita teisele oma seisukohti ja seda, mida oled kogenud.

 

Ära kunagi ründa teist sõnadega a’la “Teie mõttekäik pole õige!” vaid kui märkad vigu teise argumentatsioonis, siis: “Mina sain asjast teisiti aru, kuid ma võin eksida. Vaatame fakte…” Selline sõnastus paneb teist oma infot üle kontrollima mitte kaitsehoiakut sisse võtma.

 

Lase teisel rohkem rääkida. Pane teine mõtlema. Esita oma argumendid ja küsi:”Mida teie sellest arvate?” Inimestele meeldib väljendada oma arvamust.

 

Ära katkesta rääkijat. Siis on tõenäoline, et ta laseb pärast ka Sinul lõpuni rääkida. Kuula tähelepanelikult teise argumente – missugused väärtused, uskumused ja infoallikad rääkijal on. Kas Sinu ettevalmistatud argumendid langevad nendega kokku?

 

Näita üles austust. Kui katkestad teist oma faktidega (See kõlab, teisele: “Mina tean sinust paremini”), siis tema Ego otsib võimalusi ennast kaitsta ja rünnata, mitte ühiselt probleemi lahendada.

 

Püüa näha teise argumente ja vaateid teise vaatenurgast. On väga raske teist veenda, kui ei mõista, miks teine üldse oma vaatepunktis kinni on. “Mida mina tema asemel mõtleksin, tunneksin, taotleksin, teeksin?”

 

Ära tõsta häält, vaid esita parem argument.

 

Argumendid mõjuvad teisele siis, kui need toetuvad teadmisele sellest

–  mida teine usub kõnealuse teema kohta

– keda/mida, missuguseid infoallikaid ta usaldab

– mida ta väärtustab.

Vestluse käigus mõtleme tavaliselt pingsalt oma argumentidele ja ootame oma kõne järjekorda. Selle asemel peaksime tähelepanelikult teise jutust märksõnu uskumuste, väärtuste ja infoallikate kohta oma mälusse salvestama.

 

Rapoori (hea kontakti) loomiseks, enne kui oma argumendid esitad, nõustu teisega: “Kui mina oleksin teie asemel, siis ma teeksin samamoodi. ” Selle lausega Sa kiidad heaks ehk valideerid teise perspektiivi ja teine on vastuvõtlikum ka Sinu argumentidele.

 

Kasuta JAH-redelit. Püüa vestluse algul kätte saada võimalikult palju jah- vastuseid mitte nii olulistel teemadel. Siis on tõenäosus avatud aruteluks loodud.

“Kas see on teie telefoninumber?” Jah.

“Kas väljas sajab hulllusti? (kui sajab) Jah.

“Soovite siia või siia istuda?” Siia, jah.

Mõned ei lasegi ennast kunagi ümber veenda. Ükskõik kui tugevad on Sinu argumendid ja infoallikad. Uskumused kaitsevad teda uute argumentide eest. Alati ei saagi võita. Lase minna. Lase olla.